vrijdag 24 september 2010

Project 1

  • De Pitch!
Tussen projecten in benaderen de art- en creative- director de artists (3D en 2D) in een bijeenkomst. Er word gewerkt aan het concept voor een RPG/Action/Adventure game, zodra er tijd is om een nieuw project te beginnen. Over details en inhoud word nog niet gesproken; de directors willen eerst dat de artists impressies maken voor de wereld van het spel. De artists moeten invulling geven aan de premisse van de game wereld en worden ingedeeld in 2 groepen: Environment artists, Creature Artists.

  • Premisse van de game wereld:
Een fictieve wereld met een vergelijkbare opzet als onze wereld. Het grote verschil is dat op deze wereld talloze "tussenwezens" zijn ontstaan door symbiotische levensvormen en parasieten. Vrijwel iedere levensvorm kent reeds een nieuwe soort, die overgenomen word door de parasiet of samenleeft met symbiotische vormen. 
LET WEL: dit geld voor alle levensvormen! Dus planten, dieren, insecten, zelfs delen van het landschap kennen parasieten en symbioten die hun gastheer vervormen en veranderen.

  •  Voorbeeld

Een soort leeuw is geïnfecteerd door een parasiet die leeft van zonnestralen. De parasiet is een last op de rug van de leeuw en maakt lange afstanden rennen moeilijk. Maar er groeit een soort hengel uit deze parasiet die 's avonds licht geeft. Het gevolg is dat de leeuw nu 's avonds jaagt en zijn prooien in het donker bespringt, in plaats van sluipend en rennend.


  • Verloop opdrachten
Fase 1: Omdat dit een fris project is zullen er eerst impressies, sfeerbeelden en schetsen gemaakt worden. Hierdoor word langzaam het beeld van de wereld van het spel bepaald. Dus schetsen van: landschappen, omgevingen, flora en fauna, impressies.
Je kiest of je eerst (1) de flora en lansdschappen schetst of (2) de fauna. Een tweedelige opdracht.
Zoek je suf naar interessant reverentie materiaal. Doe studies naar anatomie van dieren; leer wat hen beweegt en gebruik die kennis in je ontwerpen. Maak slechts schetsen en oefen hoe je zo snel mogelijk een impressie (niet een af en duidelijk product!) neerzet. Let wel op presentatie, dit geld voor al het werk dat je inlevert.
Bestudeer WIP en PROGRESS afbeeldingen van o.a. concept artists om inzicht te krijgen hoe zij beginnen met een opdracht / door de conceptuele schets-fase gaan.

Fase 2: Nadat er schetsen zijn gemaakt van Flora / Fauna, maken we een selectie van stukken die je hebt ingeleverd en werken die uit. Het kan ook zijn dat je specifieke opdrachten krijgt om uit te werken. Dit word deels bepaald door je eerste schetsen.
Hierbij zal de nadruk liggen op anatomie en presentatie. Dus kloppen de verhoudingen, komt het (spannend) interessant over. Het detail en de afwerking worden onder de loep genomen, maar zijn nog niet het belangrijkste.

--------------------------------------------------------------------------------------------------


  • Opmerkingen
- Conceptuele benadering. Omdat je aangaf dat je ook je creatieve geest de kost wil geven laat ik je in het bedenken van de nieuwe Flora en Fauna vrij. Als dit een probleem is zal ik concrete opdrachten aan je geven.
Bedenk wel: wat doet de parasiet? Vrijwel niets (esthetisch), neemt het de controle over of tovert hij de gastheer om tot iets machtig? Dit geld ook voor de Symbioten. Doen ze goed of kwaad? Doden ze de gastheer langzaam of helpen ze de gastheer omhoog in de voedselketen? En met welke gastheer heb ik te maken.....?

- Schetsen! Duik niet te snel in een afbeelding, maar leg schetsen voor. Van je schets fasen worden we allebei beter omdat we beter begrijpen wat je proces is. Zo kunnen we nog sturen voordat het te laat is.

- Vooral voor de eerste fase wil ik dat je 20 impressies en schetsen aan me stuurt, niet 5 klare afbeeldingen. Dit hoeven niet duidelijk leesbare afbeeldingen te zijn, maar moeten interessant overkomen. Afbeeldingen waar we iets mee kunnen of willen gaan doen. (Zie de blauwe text bij Fase 1)

- Studies! Met al je werk maak je me blij als je studies, studies, studies en onderzoek laat zien. Als ik vraag om 20 impressies, maar je hebt studies gedaan en levert 5 impressies in is het goed. Hoe wil je een gebouw ontwerpen als je nog nooit een gebouw hebt nagetekend of weet wat driepunts perspectief is?

- Stijl bepaling. We hebben het over stijl bepaling gehad en je gaf aan van de stijl van Rayman te houden. Omdat je nog geen herkenbare eigen stijl hebt of gewent bent in andere stijlen te werken, wil ik hier nog niet aan beginnen. Echter, omdat je Rayman als stijl-uitgang aangaf, wil ik wel met je afspreken dat je in de latere fasen van je ontwerpen hiernaartoe gaan. Makkelijk gezegd: rond, kleurrijk, speels, etc. Zoek voorbeelden van je favoriete stijlen en bestudeer ze. (Jay for research)

- Fundamentals! Liever zie ik dat je goede anotomie, verhoudingen, dynamiek en presentatie laat zien in je ontwerpen. De tekenaar van Sonic the Hedgehog wist hoe hij een vreselijk gestileerde egel moest uitbeelden, ongetwijfeld kan hij ook echte dieren tekenen en meer. Beheers eerst de basis, dan komt de rest vanzelf wel.

- Presentatie. Je kan al je afbeeldingen er beter laten uitzien als ze netjes gepresenteerd worden. Dit kan door wat grafische vormgeving (stramien en huisstijl), je achtergrond, etc. Bonus punten voor presentatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen